I huvudet på en anarkist

Mitt drömresemål

Funderade över ett riktigt önskeresemål idag. Kom fram till resan nog skulle vara en resa i tiden- och resmålet Aten. Tiden för besöket skulle utspelas ca år 300 f Kr. Jag skulle göra ett studiebesök i skolan Stoa Poikile och stifta närmare bekantskap och prata med skolans grundare och lärare Zenon! Jag skulle där vilja diskutera och lära mig mera om anarkismens grunder. Få ta del av hans tankar om den fria kommunen men också om hans idéer om att jämlikhet rådde mellan könen.
Hans idéer är ju glasklara! Jag skulle vilja berätta för honom hur dessa tankar och idéer undertryckts och utvecklats genom årtusenden och få höra hans tankar om varför vi står där vi står idag. Om varför det som för honom syntes självklart 300 år f Kr inte fick genomslagskraft, varför det, trots att det är så helrätt, egentligen inte finns ett enda helt land där anarkismen råder, vad gör man för fel?? Hur ska vi handla annorlunda? Jag behöver prata med honom!
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: