I huvudet på en anarkist

Min förebild

Idag när jag hade en föreläsning så fick jag en fråga. Det var en person som undrade om mina förebilder. Jag började genast tänka på viktiga personer inom anarkismens historia. Jag har hittat en favorit i Pierre-Joseph Proudhon. Hans tankar var så klockrena. Att kunna leva i ett samhälle utan auktoriteter som kejsaren, kungen, kyrkan eller staten. Man kan ju inte äga något på bas av andra. Det är ju självklart. Endast det som man själv arbetat ihop kan vara det man äger! 

Vi måste förstå att människan har förmågan att inte behöva någon överordnad. Vi människor har ju inom oss känslan att välja rätt.
Om alla bara förstod detta så skulle livet vara enkelt. Idag ska jag låna "Vad är egendom?" som Proudhon skrev 1840. Han svarade själv på frågan med orden "Egendom är stöld". Jag känner mig så inspirerad och upplyst bara av dessa två meningar, och är sjukt taggad att ta mig an läsandet!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: